Beskrivning
Byggandet av Sweves Filmbuss 3,5T MB Sprinter 2RWD 2xSKJD
Under våren 2023 konstruerade Sweves en specialbyggd Filmbuss baserad på en 3,5-tonig MB Sprinter med två skjutdörrar. Fokus låg på att maximera användningsområdet, användarvänligheten och lastkapaciteten. Filmbussen hade en vikt på 3300 kg och inkluderade följande innehåll. Det fanns även utrymme för att lägga till extra utrustning utöver det som nämns nedan.
Standardinredning och utrustning Filmbussen innehöll en kontorsdel med kontrollpaneler, monitorer, skrivare, kylskåp, mikrovågsugn, högtalarsystem, skåp och besöksplatser. Det fanns också förvaringsutrymmen med skåp och hyllor. I maskinrummet fanns en multifunktionell modul med slangvindor för vatten, tryckluft och el, en 12/230V 500Ah litiumbatteri, torkskåp, arbetsbänk, kran och vinsch, samt verktygstavlor och parkeringsplatser för kamera-systemet. Ett förråd med QuickLock-system för verktyg och annan utrustning fanns också på bussens vänstra sida.
Standardverktyg och utrustning Filmbussen var utrustad med olika rörinspektionskameror och system för fastigheter och mark. Det inkluderade minCam-kit med kamerahuvuden och rörstorlekar från DN14 till DN225, Omicron-system med Axiell- och PT-kamera för fastigheter och mark i rörstorlekar från DN45 till DN300, samt olika kameravagnar och hisssystem för markinspektion av rör i olika storlekar. Andra verktyg och utrustning som ingick var röksystem för kontroll av tillskottsvatten, metallsökare, sondar, elkabel och ett verktygskit med vanliga verktyg för rörinspektion.
Inredning och funktioner Filmbussens huvudentré låg på höger sida och hade en skjutdörr. Inredningen inkluderade en multiförvaringsmodul med lättåtkomligt utrymme, förvaringsutrymmen med metallklädda ytor för enkel rengöring och anpassningsbarhet, samt kontorsutrymmen med skrivbord, monitorer, ljudsystem, kylskåp och kaffebryggare. Det fanns även innovativa tekniska lösningar för effektivitet, bekvämlighet och säkerhet, som en öppen planlösning och en mobil TAB-kontrollenhet för styrning av system och fordon. Bussen hade också ett robust och lättviktigt interiörmaterial som höll totalvikten låg och möjliggjorde användning av vanligt B-körkort